שמירת דירת המגורים

על שמירת דירת המגורים בהליך חדלות פירעון

אם אתה חדל פירעון, מה שהיה נקרא בעבר הלא רחוק פושט רגל, אתה עלול בסופו של דבר לאבד את הבית שלך. פירוש הדבר שחשוב שתבדוק את הסיכוי שתאבד את ביתך במקרה של פשיטת רגל ותכין תוכניות למה שתעשה אם זה אכן חלילה יקרה.

המאמר הזה מסביר מתי ובאילו מצבים חייב עלול לאבד את ביתו אם הוא פושט רגל ומה האפשרויות העומדות בפניו בכל מקרה של תרחיש כזה שלא יבוא.

פיגורי תשלומי שכירות ומשכנתא

גם במקרה שהחייב לא יאבד את דירת המגורים שלו במסגרת הליך חדלות פירעון, ההליך עדיין מציב אותו ברמת בסיכון גבוהה במידה שהוא מאחר בתשלומי דמי השכירות או המשכנתא. בעל הבית או המלווה במשכנתא עדיין יכולים לנקוט בפעולות להשבת הנכס אם תשלומי החייב בפיגור.

במקרה שהחייב שוכר נכס, בעל הנכס יכול גם לנקוט פעולה להחזרת הנכס שלו מסיבות אחרות, כגון הפרת תנאים אחרים בהסכם השכירות שנכרת בין הצדדים.

האם החייב יכול למנוע את מכירת ביתו?

ישנם מצבים בהם החייב יוכל למנוע או לדחות לפרק זמן מסוים את מכירת ביתו.

  1. במקרה שיש בדירה משפחה או תלויים שגרים בבית שלו

אם יש לחייב בהליך חדלות פירעון משפחה או תלויים המתגוררים בביתו, יתכן כי המכירה תיפטר למשך שנה ויינתן פרק זמן למציאת סידורי מחיה אחרים.

  • אם מישהו יקנה את חלקו של החייב בדירה

יתכן שניתן יהיה למנוע את מכירת הדירה אם בן / בת הזוג, בן / בת הזוג, קרוב משפחה או חבר יסכימו לקנות את חלקו של החייב בה.

חשוב לדעת שהחייב לא יכול להעביר את חלקו בבית למישהו אחר רק כדי למנוע את מכירתו. זו עבירת פשיטת רגל. במידה שהממונה על ההליך יגלה שהחייב עשה זאת, יכול להיות שיוגש נגד אותו החייב צו הגבלת פשיטת רגל, יתכן והוא ייקנס או אפילו יישלח לכלא.

  • אם הנכס שבבעלות החייב יושכר

לא סביר שהחייב יאבד א דירתו אם יימצא שוכר מתאים. אך זאת במידה שמדובר בחייב שנכנס להליך חדלות פירעון כאשר בבעלותו דירה גדולה או מפוארת שתמורת דמי השכירות המשולמים עבורה, ניתן יהיה לשכור דירה ברמה נמוכה יותר ואת העודף להעביר לקופת הנשייה.

אם אתה מסתכן באובדן בית בגלל מצב של חדלות פירעון או שהמקרה כבר קרה לך, עליך לפנות לעורך דין בהקדם האפשרי.
במקרים רבים עורך דין מקרקעין באשקלון מגלה פתרונות יצירתיים שיאפשרו לחייב להסדיר את החובות ובמקביל לשמור על דירתו.

חשוב לציין כי בשנים האחרונות, על אף שבתי המשפט מגלים רחמנות יתירה בכל הנוגע לקורת הגג של החייבים אשר צובאים שאת שערי בתי המשפט, חל מיפנה בגישה וכיום, שמירת בית המגורים היא מטלה מאתגרת למדי.

בעבר, בתי המשפט יכלו לאשר את מכירת הדירה אך בו בעת, לאפשר לחייב ומשפחתו להמשיך ולדור בה.