עורך דין פלילי

כל מה שצריכים לדעת על עורך דין פלילי, מה תפקידו, על מה משלמים לו ועד כמה חשוב למצוא עו"ד פלילי מקצועי ומיומן.

עו"ד פלילי הוא לא רק המייצג מול בית הדין, אלא מדובר על דיני נפשות, לא רק של החשוד עצמו אלא גם של כל הסובבים אותו.

עצם ההליך הפלילי בו נמצא אדם וכולל התערבות של חקירת משטרה ורישום של תיק פלילי יכול לפגוע בעתידו ובשמו הטוב של האדם.

לכן, קיימת חשיבות רבה מאוד למציאת עורך דין פלילי מקצועי שילווה אתכם בהליך.

מכיוון וישנם סוגי עבירות פליליות בנדל"ן, וכאן מגיע ההבדל בבחירת עורך הדין הנכון, צריכים להכיר את כל ההביטים האלו.

לא פעם במקרים רבים ייצוג ראוי של סנגור פלילי יכול להוביל גם לסגירת תיק בביצוע הסדר מותנה מאשר להגיע לכתב אישום, במקרים נוספים ניתן יהיה לסגור תיקים ללא אשמה ואפילו ללא הרשעה.

שגרת יום בחייו של עורך דין פלילי כוללת בתוכה חקירת התיק וראיין עדים; פסיקה מחקרית, חוקים, קודי עבירה ודינים פרוצדורליים; לבנות קו הגנה ולפתח אסטרטגיית מקרה בכדי לדעת ולבחון האם היו תקדימים בעבר היכולים לעזור ולשמור על זכויותיו של החשוד או הנאשם בתיק.

עורכי דין פליליים וסנגורים ציבוריים, פועלים להגנת אנשים (החשודים בביצוע עבירות), ארגונים וגופים שהואשמו בעבירה. עורכי דין פליליים מטפלים במגוון רחב של תיקים פליליים, החל מפשעי אלימות במשפחה, פשעי מין, פשעים אלימים ופשעי סמים ועד נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול (למרות כי כאן יש צורך בייצוג של עורכי דין בשני תחומים, עורך דין בתחום תעבורה לרבות עו"ד פלילי שילווה את התיק בגלל השימוש בסם האסור או החזקת סמים) גניבה, מעילה והונאה.

חובות ואחריות של עורכי דין פליליים

עורכי דין פליליים מייצגים נאשמים העומדים בפני אישומים פליליים בבתי משפט, לא פעם עורכי דין מייצגים נאשמים עוד מול התביעה לסגירת הסדר טיעון הרבה לפני שהתיק מגיע לבית המשפט. היקף העיסוק בהם כולל דיונים בערבות ערבות, הסדרי טיעון, משפט, דיוני ביטול (תנאי או מאסר על תנאי), ערעורים וסעדים לאחר הרשעה.

מה עושה עורך דין פלילי :

חשוב לדעת מה עושה עורך דין פלילי לעומת מה עושה עו"ד מקרקעין אשר לכל אחד מהם יש תחומי עיסוק שונים.

  • חוקר את המקרה ומראיין עדים שהיו בזירת האירוע.
  • בוחן את חוק הפסיקה, חוקים, קודי עבירה והאם ישנם תקדימים במקרים דומים.
  • בונה ומפתח קו ואסטרטגיה להגנה על החשוד.
  • מנהל משא ומתן עם הפרקליטות על טיעון ומנסה בכל דרך להימנע מהגעה לבית הדין.
  • משמש בתור סנגור הנאשם במשפט.
  • במידת הצורך כותב נסח ערעורים לערכאות משפטיות גבוהות יותר.

שכר טרחת עורך דין פלילי :

שכרם של עורכי דין פליליים משתנה, תלוי בגודל ובהיקף התיק בו מטפל עורך הדין, ככל שמדובר על תיק יותר מורכב וארוך באופן טבעי שכר הטרחה יעלה, ואילו בתיקים פשוטים יותר של אנשים נורמטיבים שכר הטרחה ירד.

עורכי דין פליליים המועסקים במשרדי עורכי דין מרוויחים בדרך כלל את המשכורות הגבוהות ביותר; עורכי דין פליליים מנוסים יכולים להרוויח שכר גבוה מאוד. עורכי הדין הפליליים בעלי השכר הגבוה ביותר הם לעתים קרובות אלה המייצגים נאשמים עשירים ואלו המייצגים בעיקר בתחומים של עבירות צווארון לבן, מה שמכונה עבירות של הלבנת הון.

השכלה, הכשרה והסמכה בכדי להיות עורך דין פלילי

ההשכלה ודרישות אחרות לעסוק כעו"ד פלילי הן כדלקמן:

השכלה: כמו כל עורכי הדין, עורכי דין פליליים חייבים קודם להשלים תואר ראשון, ואז לקבל תואר במשפטים. קבלת שתי התארים נמשכות בדרך כלל בסך הכל שבע שנים.

רישיון: עורכי דין חייבים לעבור את מבחן לשכת עורכי הדין ורק לאחר מכן ראשים לעבוד כעורכי דין במדינת ישראל.

הסמכה: לאחר מעבר של מבחני הלשכה, חייב כל עורך דין לעבור תקופת סטאז', זאת בכדי לרכוש מיומנות בתחום בו הוא רוצה להתמקצע, לאחר שיסיים את תקופה זאת הוא יכול או לעבוד כשכיר באחד ממשרדי עורכי הדין הקיימים, או לבחור ולעבור לעבוד בתור עצמאי בתחום ולנהל משרד בוטיק משלו.

מיומנויות וכישורים נדרשים מעורכי דין פליליים

עורכי דין פליליים חייבים להחזיק במגוון כישורים נוספים כדי להצליח בתפקידם, כולל:

  • כישורי כתיבה ודיבור: כישורי הסברה מצוינים בעל פה ובכתב במטרה לדון בעניינו של לקוח בפני שופט ולשכנע חבר מושבעים.
  • כישורי מחקר וחקירה: כישורי חקירה ומחקר חשובים גם בבניית תיק הלקוח ובביסוס הגנה חזקה.
  • מיומנויות יצירתיות ואנליטיות: חשיבה יצירתית חזקה ומיומנויות אנליטיות לפיתוח אסטרטגיה משפטית, ניתוח הפסיקה והתדיינות בתיקים מורכבים.
  • ידע וניסיון משפטי: הבנה מעמיקה של הכללים, הליכי משפט, דיני ראיות ושופטים מקומיים כדי לנווט במערכת המשפט הפלילי ביעילות ובמיומנות.
  • כישורים בינאישיים: כישורי יחסי אנוש מצוינים נחוצים לבניית מערכת יחסים חזקה בין לקוח לעורך דין. נאשמים פליליים הם קבוצה נוקשה שלעתים עוברת עורכי דין רבים לפני שמתיישבים על אחד שהם אוהבים. לפיכך, היכולת למשוך לקוחות ולשמור עליהם חיונית בכדי להיות איש הגנה פלילי משגשג.

ניתן לראות כי כישורים אלו שונים וישנם הבדלים בין עורך דין מקרקעין לעורך דין פלילי, שכן עורך דין מקרקעין מעביר את רוב זמנו מול מסמכים במקביל לפגישות עם לקוחות, לכן, שניהם נדרשים לתוכנות של שירות לקוחות ואמינות, אך יחד עם זאת עו"ד פלילי צריך כישורים וורבלים הרבה יותר טובים מאשר עו"ד מקרקעין.

סביבת עבודה של עו"ד פלילי

מרבית עורכי הדין הפליליים עובדים בפרקטיקה פרטית או במשרד עצמאי. חלקם עובדים עבור סוכנויות ללא כוונת רווח או עבור הממשלה כסנגורים ציבוריים. עורכי דין פליליים עובדים לרוב שעות ארוכות ולא סדירות. לעתים קרובות הם נפגשים עם לקוחות מחוץ למשרדם בבית המשפט, בבתי הכלא, בבתי החולים ובמקומות אחרים. מרבית עורכי הדין הפליליים שומרים על נוהג מקומי. עם זאת, עבור עורכי דין פליליים בעלי נוהג לאומי, נדרשים נסיעות תכופות. בשונה מעורכי דין מקרקעין שלכל אחד מהם היכולת לבחור ולעבוד בעיקר באזור מגוריו הקרוב או באזור של שבו הוא מנהל את המשרד.

לדוגמה : עורך דין מקרקעין באשקלון יכול לבחור ולעבוד רק באזור שלו, הוא מכיר את הדינמיקה ברשויות העיר המקומיות ולכן היכולות שלו הן יהיו גבוהות יותר עבור לקוחותיו.

כמות שעות עבודה של עו"ד פלילי

מרבית עורכי הדין עובדים במשרה מלאה ורבים עובדים מעל 40 שעות בכל שבוע. עורכי דין העובדים במשרדים גדולים או בפרקטיקה פרטית עובדים לעיתים קרובות שעות נוספות, מכינים ובודקים מסמכים ומבצעים מחקר. בתחילת דרכו של כל עורך דין פלילי צעיר סביר שהוא יעבוד לא מעט שעות, גם עורכי דין עצמאים בדרך כלל עובדים שעות רבות בתיקים מורכבים ושעות העבודה שלהם הן כלל לא שעות סדירות ונורמטיבות.