מדריך לרישום קבלנים

מדריך לרישום קבלנים שיסביר לכם צעד אחרי צעד כל מה שאתם צריכים לדעת.

על פי חוק רישום קבלנים התשכ"ט 1969, קובע ומסדיר החוק את הסמכויות של הרשם והניהול ברישום בפנקס הקבלנים.

אם אתם רוכשי דירה, בוני דירות, קבלנים ראשים מומלץ מאוד לבדוק אם הקבלנים איתם אתם מבצעים עבודה ושיתופי פעולה רשומים בפנקס הקבלנים, מהם ענפי הבניה בהם מותר לאותם קבלנים לעסוק ובאיזה היקפים כספיים הם ראשים לבצע עבודות. חשוב להכיר בעובדה כי המידע באתר פנקס הקבלנים הוא לידיעה בלבד, הנוסח המחייב הוא זה שמפורט בחוק ובתקנות הנלוות אליו.

  • על מי קיימת חובת רישום

על פי החוק, מי החובה להירשם בפנקס הקבלנים הקבעת על פי היקפי הסכומים בהם מבוצעת העבודה.
קבלן בעבודות בענף הראשי בסכום של מעל 90,471 שקלים חדשים, קבלן משנה בסכום של מעל 47,255 שקלים חדשים. לאלו חייבת להיות רשומה בפנקס הקבלנים.

  • מהם התנאים לרישום בפנקס הקבלנים

החוק קובע מי ראשי להירשם בפנקס הקבלנים לענף ראשי, ומי ראשי להירשם קבלן בענף משנה.

ישנם מקרים בהם יש צורך של ליווי לביצוע רישום קבלנים בצורה מסודרת, בחינה של הנתונים וקבלת החלטות נכונה לרישום נכון לפי תחום עיסוק, גובה תשלומים בעבודת ונתונים נוספים בכדי להירשם בפנקס הקבלנים.

  1. מי שרשום בפנקס מהנדסים ובעל ניסיון מעל שנתיים בביצוע עבודות הנדסיות.
  2. בעל הסמכה והשכלה כבוגר בית ספר להנדסאים או טכנאים, ובעל 4 שנות ניסיון בביצוע עבודות הנדסה.
  3. מי שיש לו מעל 6 שנים של ניסיון כמנהל עבודה בעבודות הנדסה שהוגדרו בתקנות.
  4. מי שעובד (או עבד) קבלן לעבודות הנדסה שלוש שנים לפחות.
  5. תאגיד שבו לפחות שנים מחבריו (כשותפים) עומדים בסעיפים 1 עד 4 וממאלים את התנאים שלעיל.

חשוב להכיר בעובדה כי כל תחום בענף הבניה מחייב רישום קבלן, ישנם תחומים בהם הרישום הוא חובה אך יחד איתם לא בכל תחום אנו עדים לכך, קבלני שלד, קבלני חשמל, אינסטלציה ומיזוג אוויר. אל מולם ניתן למצוא קבלני צבע, קבלני טיח וקבלני ריצוף.

בכדי לקבל את הרישיון צריכים להבין ראשית את המשמעות של קבלת רישיון קבלן, לאחר מכן צריך לבוא ליידי ביטוי סכום הכספים בהם מבצעים את העבודות בכדי לבצע את הרישום בפנקס הקבלנים.

אם רוצה אדם להרישם כקבלן לסיווג גבוה יותר, כל שעליו לעשות הוא להבין כי קבלם יכול לבצע מספר עבודות במקביל, ברגע שמבצע מספר עבודות במקביל סכום העבודה עולה ומעבר לסכום העבודה המותר לו בפרוייקט אחד וככה הוא יכול לבצע רישום בסיווג הרבה יותר גבוה.

המשמעות החוקית של רישום קבלן

כאשר אתם מבצעים עסקת מקרקעין, חשוב מאוד להבין שהיא חייבת להיעשות על ידי עורך דין מקרקעין באשקלון שילווה את העסקה, הסיבה לכך היא הבדיקות אותן מבצע עורך הדין ובוחן האם עבודות הבניה בוצעו על ידי קבלן רשום.

הרישום בפנקס קבלנים נותן עדיפות לבעלי השכלה בכדי להירשם בו, אך יחד עם זאת החוק אינו חוסם את מי שאינו רכש השכלה בתחום של אדריכלות או מי שאינו מהנדס, אלא מקנה אישור לאלו בעלי ניסיון רב בתחום להירשם גם בפנקס הקבלנים. מכאן כי המשמעות החוקים היא שהחוק לא מאפשר רק לבעלי השכלה להירשם בפנקס אלא גם לאלו הצברו ניסיון רב בתחום להירשם בהתאם לניסיון ולהשכלה שלהם.