חקירה באזהרה – מה חשוב לדעת?

לחקירות במשטרה יש שמות שונים שבהם מכירים אותן, כמו זימון, תשאול, מתן עדות, השלמת פרטים וכן הלאה, אבל רק חקירה אחת באמת צריכה להדאיג אתכם ולהריץ אתכם מיד לעורך דין לפני שאתם מתייצבים בתחנת המשטרה – חקירה באזהרה. זוהי למעשה הזמנה לעבור חקירה פלילית במשטרה משום שאתם חשודים בפלילים על כל ההשתמעויות שלה. זה יכול להסתיים במעצר או בהגבלות קשות נוספות, ולכן ללא עורך דין פלילי שמייעץ לכם ומייצג אתכם לא תצליחו לעבור את זה בשלום לעולם. מומלץ לא להתחיל בכלל לנסות להגן על עצמכם בחקירה מבלי שיידעו שאתם מיוצגים, משום שיש לזה השפעה מידית על החוקרים. כך הם יודעים שגם אתם מכירים כעת את זכויותיכם ואי אפשר להפעיל עליכם תרגילי חקירה שונים.

מהי חקירה באזהרה?

חקירה באזהרה היא אותה חקירה שבה אתם מוזהרים שאתם חשודים בפלילים ולכן נקראים למשטרה למסור את גרסתכם, כאשר סביר להניח שהיא תשמש את המשטרה להגיש נגדכם כתב אישום. זהו למעשה הבסיס לאישוש החשדות נגדכם וכאשר אתם מנסים להגן על עצמכם אין ספק שבתמימות רבה תנסו לנקות את עצמכם. הגרסה שלכם תכלול מיד כמה פרטים שאתם כן יודעים על המקרה והיכן אתם משתלבים בו. כך שגם אם הכוונה שלכם הייתה להרחיק את עצמכם מהמקרה למעשה עשיתם ההפך – קשרתם את עצמכם למקרה ונתתם למשטרה עילה להאשים אתכם. הרי לא תמיד מעניין את המשטרה לממשיך לחקור ולמצוא את האשמים, אלא להאשים את כל מי שאפשר להאשים, במיוחד אם הוא מפליל את עצמו.

אל תפלילו את עצמכם

הרצון שלכם להניע את המשטרה לחקור את האמת לא עוזר להם משום שאם כבר זימנו אתכם לחקירה באזהרה זה כבר כולל את ההטיה נגדכם, אתם פשוט נחשים במעשה עצמו או בהשתתפות בו ולכן אתם אשמים מראש. זאת בדיוק הבעיה שעורך הדין שלכם רוצה לחלץ אתכם ממנה ולכן עליכם להתייעץ אתו לפני כן. עורך דין פלילי טוב יתדרך אתכם לגבי החקירה, מה לענות ואם בכלל, וכיצד לא להפליל את עצמכם. אם יש מקום לדיונים ולמשא ומתן עם המשטרה משום שיש לכם בכל זאת חלק במקרה, עורך הדין שלכם ייצג אתכם מול המשטרה כדי להגיע למצב שבו תסבול מההשלכות כמה שפחות.

שמרו על הזכויות שלכם

הזכות שלכם היא לא להפליל את עצמכם ולא להיות מואשמים במשהו שאינכם אשמים בו, וכמובן שעליכם לקבל את הזכות המלאה להגן על עצמכם. בפתח החקירה החוקרים אמורים להודיע לכם מהן הזכויות שלכם בחקירה, להזהיר אתכם ולהודיע לכם מהן ההשלכות ולכן יש לכם את הזכות לשמור על שתיקה. עליכם לדעת שגם בשם האחר שלה, של מתן עדות, היא עדיין יכולה להיות חקירה באזהרה וההפתעה הלא נעימה שמחכה לכם בסופה היא אותה תוצאה – מעצר או הגבלות. כך שעם כל הרצון הטוב לעזור ולנקות את שמכם, אתם עלולים להשיג בדיוק את ההפך ללא סיוע עורך דין מההתחלה.