דברים שחובה לבדוק לפני רכישת עסק קיים

דברים שחובה לבדוק לפני רכישת עסק קיים

רכישת עסק קיים, או אפילו התמזגות לעסק קיים, מחייבת בדיקות מסוימות לפני הרכישה. לא פעם, אנשים רוכשים עסקים מבלי לדעת למה הם באמת נכנסים, מה שעלול להתבטא בסופו של דבר בחובות כספיים, צרות צרורות מול נושים וכל מה שבין לבין. הנה כמה דברים שחובה לבדוק לפני רכישת עסק קיים.

מתכננים לרכוש עסק קיים? קודם כל, שיהיה הרבה בהצלחה וגם מזל טוב על ההחלטה. אבל רגע לפני שמחליטים סופית וחותמים על חוזה הרכישה, חשוב לבדוק מספר דברים, כמו למשל שעבוד של העסק. אם עסק מסוים משועבד לבנק ואתם רוכשים אותו, השעבוד עלול לעבור תחת השם שלכם. ואז, מה שקורה, זה תחילת הצרות. בואו נבין כיצד בודקים שעבודים בעסק קיים, ומה אפשר לעשות אם מגלים שיש שעבוד על העסק שאתם מעוניינים לרכוש.

  • האם העסק משועבד?

רגע לפני שאתם מקבלים ייעוץ עסקי ומריצים עסק שאתם רוכשים, תבדקו שעבודים בבנק. אם עסק מסוים משועבד בבנק כנגד הלוואות כספיות גדולות, לא בטוח שאתם תרצו לרכוש את העסק הזה. בסופו של דבר, אף אחד מאיתנו לא צריך על הגב שלו את הצרות של מישהו אחר.

את השעבוד אתם תוכלו לברר בבנק, בדרך כלל מול פקידים של חשבונות עסקיים. בחלק מהמקרים, יהיה צורך לקבל אישור מבעלי העסק בכדי לברר את הפרטים האלו. אם בעל העסק מסרב לשתף עמכם פעולה, כנראה שיש לו סיבה לכך שהוא פועל בצורה הזאת. אם העניין מרגיש לכם חשוד, יש סיכוי שבאמת עדיף לא לרכוש את העסק הזה.

  • מחזור הכנסות שנתי

מאחר שכולנו חושבים קודם כל מהכיס, כמובן שיהיה חשוב לבדוק את המחזור השנתי של הכנסות העסק. אם אתם מחליטים לקבל ייעוץ עסקי כשאתם רוכשים את העסק, כל יועץ עסקי יגיד לכם שקודם כל מבררים את הכנסות העסק הנרכש.

בחלק גדול מהמקרים, בעלי העסקים יגידו לכם שמחזור ההכנסות שלהם הוא X, בעוד שההכנסות שלהם בפועל הן בכלל Y. אל תשכחו לבסס את כל המידע שאתם מקבלים, עדיף מרואה החשבון או ממנהלת החשבונות של בית העסק. כשיש לכם את הכול בכתב, יש לכם גם גיבוי משפטי במקרה של חלילה הונאה כלכלית.

  • חובות מול נושים או ספקים

רגע לפני שאתם מחליטים לרכוש את העסק החדש, יהיה חשוב לוודא שלבעלי העסק אין חובות קיימים מול ספקים, נותני שירותים, נושים וכדומה. אם כן, כל ייעוץ עסקי יגיד לכם להיפטר מהחובות האלו לפני רכישת העסק.

הטבע של חובות הוא לצבור ריביות. ברגע שהחובות כבר קיימים והנושים דופקים על דלתות בית העסק, אז מתחילות הצרות הפוטנציאליות. אל תרשו לעצמכם להיכנס לעסק קיים עם חובות כספיים מכאן ועד הודעה חדשה.